Medier går ofta fria från lögn, skräp och slätstrukna svåger-artiklar. Men i USA har sajten Media Matters tagit på sig rollen att exponera träsket och hänga ut journalister som inte kan bete sig.
Sajten Media Matters som skriver om amerikanska medier är icke-vinstdrivande och grundades år 2004 av aktivisten David Brock.
Vem är inte trött på kvällspressens förvrängda artiklar som pryds med sliskiga casino-annonser. Det saknas ett rejält nyhetsvärde bland alla rewrites på rewrites. Här behöver vi ett Media Matters som kan syna etablissemanget och kontra med sanning.
Vem är inte less på skvallerpressens bildkollage på kändisar som förväntas ligga med varandra. Trots att det är skandal på hög nivå kategoriserar vi det som underhållning. Något som kändisar ska kunna ta, för att de nu är kändisar. Vissa blir sura som Persbrandt och stämmer samtidigt som andra blir stolt förevigade i mormors klippbok. Här behöver vi ett Media Matters som pekar med fast hand på vad som är okej för vi har kollektivt tappat kontrollen.
Sen har vi branschpressens slätstrukna hyllningsartiklar där svågern pryder löpet. Allt och alla är så himla bra och vad härligt det är på jobbet när man får publicera en pressrelease utan att behöva kolla fakta. Så himla tråkigt när man i princip kan läsa samma artiklar överallt. Här behöver vi ett Media Matters som sätter lite eld i baken på copy/paste-journalisterna.
Så vem är jag nu inte ovän med? Jo, för sjutton jag har ju faktiskt glömt bort morgonpressen.
Till slut har vi morgonpressen som försöker håva in pengar, i kaoset av sitt upplageras, genom att låsa in artiklar som läsaren med ett musklick kan få access till på andra sajter. Hur svårt ska det vara att försöka skriva om något eget och unikt som förtjänar 1 krona? Det är som att morgonpressen medvetet försöker i förtid ta död på sina sista trogna läsare. Här behöver vi ett Media Matters som står upp för läsarna och hänger ut affärsmodellerna.
Vi måste få till stånd ett Media Matters, eller vad det nu ska heta, som motpol till den media vi har idag. Att låta svenska medier fritt forma opinionen i Sverige utan en entitet som ifrågasätter verksamheten, innehållet och syfte är destruktivt.
Om vi inte gör nu något formar vi en generation av dummies som tittar på kläckstra, fördjupar sig i kärleksförbannelser och övar på stjärttrick.