Sverige är bäst i världen inom E-Sport baserat på antalet invånvare

E-Sport är här för att stanna – om vi kollar närmare på statistiken, fastställd av Unibet. Resultatet påpekar klart att brytpunkten har sedan länge passerats. En industri som förra året översteg en total prispott på $93 miljoner. Detta beräknas överskridas detta året med $150 miljoner; det är dags att analysera denna sporten.
E-Sports Mästarna har övervakat detaljerna av uppgången i professionellt spelande och är väl medvetna om att det kommer locka till sig över 385 miljoner tittare i år.
E-Sport nu är direkt jämförbart med mer traditionell sport. Både när det kommer till pengar och antal tittare. Det har inte bara blivit en cool sport, men stjärnorna skulle lika väl kunna bli de nästa stora affischnamnen. På den interaktiva webbsidan så finner du statistik du inte visste något om.
Topp tio statistik om E-Sport
1. Totala prispotten: Detta året beräknas den totala prispotten att överstiga $150 miljoner. Det är 100 gånger mer än det var för 15 år sedan (2003).
2. Antalet tittare: beräknas att uppnå 589 miljoner år 2020 (268 frekventa tittare och 303 tillfälliga tittare).
3. År 2013 till 2016 så fyrdubblades prispengarna från $21,387,480 till $93,354,161.
4. Kina har vunnit mest prispengar $52.5 miljoner. USA ligger på andra plats med $47.9 miljoner.
5. Sverige har toppat listorna med sina 54 E-Sport proffs per en miljon invånare, sedan 2013. Det är jämförbart med USA som har 9 proffs per en miljon invånare.
6. Evil Geniuses är det mest framgångsrika laget någonsin inom E-Sportens historik. Laget har intjänat totalt $15.43 miljoner under 632 turneringar.
7. UNiVeRsE som tillhör Evil Geniuses är spelaren som har intjänat mest pengar, $2,720,624 under fem år.
8. Förra året hölls 3874 turneringar inom alla E-Sports grenar. Antalet proffs tredubblades från 2012 (4,246) till 2016 (13,555).
9. Den vanligaste åldern inom sporten är 20 år. Högsta genomsnittliga inkomsten tjänar man när man är 25 ($24,385).
10. Starcraft II har hållit i flest turneringar (4,057) sedan starten år 2000.

Män från Generation Y i USA tittar hellre på E-Sport än på ishockey
I alla växande marknader så finns det pengar att tjäna eller exponering som man kan kapitalisera på. Åskådarna har ökat dramatiskt, framförallt när publiken vill titta på de största finalerna. Några av de största sportkanalerna börjar nu förstå marknaden och tävlar om att få rättigheterna till E-Sporten. Åskådarna detta året förväntas överstiga 385 miljoner. Det är jämförbart med antal manliga tittare från generation Y (i USA) som hellre kollar på E-Sport än ishockey eller basket.
Enligt Adweek förväntas sektorn generera en biljon euro i intäkter 2019. Det skapar en gemenskap inom E-Sport och 60% av fansen är mellan 25–39 år, många är föräldrar och 38% är kvinnor.
Vill du veta mer ska du klicka här.
Bild lånad från va.se