Sviktande väder i kombination med färskpotatis, dans runt midsommarstången och umgänge med nära och kära är midsommartraditioner som år efter år får svenskarna att samlas. Inför det årliga firandet visar Criteos data att svenskarna stänger ned webbläsaren och lägger kreditkortet på hyllan, åtminstone när det kommer till nätshopping.
Criteo analyserar dagligen data från miljontals transaktioner och har studerat statistiken kring svenskarnas shoppingvanor dagarna inför och efter midsommar 2016. Statistiken visar en tydlig trend om att svenskarna sparar in på nätshoppingen inför midsommar, men så snart dagen är förbi återgår de till gamla vanor. Statistiken från förra året visar att antalet köp minskade med 42 procent de tre dagarna innan midsommar den 25 juni, jämfört med de tre efterföljande dagarna.
- Andelen e-handelsköp ökar år efter år men avstannar inför midsommar då svenskarna har fullt upp med midsommarbestyren och sätter nätshoppingen på paus. Samtidigt ser vi att mer än hälften av svenskarnas e-handelsköp sker från mobilen. Så det lär klickas hem en och annan vara från stranden eller hängmattan i sommar, kommenterar Andreas Wahlman, Nordenchef på Criteo.