Varje dag delas en enorm mängd bilder i sociala medier och att lägga på ett filter eller justera detaljer som ljus och kontrast har blivit allt vanligare. En stor del av svenskarna redigerar sina bilder innan de delar dem på sociala medier. Vanligast är det bland boende i Västmanland.
Samtidigt har majoriteten en negativ syn på retuscherade bilder i media. Det visar Huaweis senaste undersökning.
Huawei släppte nyligen flaggskeppstelefonen P20 Pro. I samband med lanseringen har GfK Norm på uppdrag av Huawei undersökt vad svenskarna tycker om retuscherade bilder i reklam och sociala medier.
Undersökningen visar att många svenskar väljer att redigera sina bilder och att det finns stora skillnader runt om i landet. Vanligast är det i Västmanland, Stockholm och Blekinge. I Jämtland är det dock minst vanligt att fixa sina bilder med redigeringsfunktioner innan de publiceras på sociala medier.
Trots att många väljer att redigera sina egna bilder uppger hela 59 procent att de har en negativ syn på retuscherade bilder i reklam och modemagasin. En av tre tycker att de skapar osunda skönhetsideal. Det finns dock en vilja bland svenskarna att publicera fler oretuscherade bilder i sina egna sociala medier. Framförallt för att bidra till ett naturligare skönhetsideal.
Topplista: Så retuscherar svenskarna sina bilder
1. Beskär
2. Justerar ljusstyrka
3. Justerar kontrast
4. Med filter
5. Justerar färger