Göteborgsföretaget Jobtip har byggt en stor framgång på att erbjuda rekryteringstjänster via sociala medier. Nu tar man klivet över Atlanten och öppnar ett kontor i San Diego, USA. Jobtip har redan flera kunder i landet som är klassat som det mest konkurrensutsatta på rekryteringsmarknaden.
”Vi ser stor marknadspotential I USA med få konkurrenter” säger Jobtip VD Ali Farshid. Han syftar då på att företag i USA jobbar förhållandevis traditionellt och inte utnyttjar potentialen i Social Recruiting.
Genom ett USA-kontor räknar man även med att komma närmare den marknad där de redan har ett flertal kunder. Det kommer även göra att de svenska medarbetarna slipper arbeta nattskift för att kunna kommunicera med sina amerikanska kunder.
VD för det amerikanska företaget blir Dan Grabko, som varit ekonomichef på Jobtip de senaste sju åren. Men sig får han dessutom Jobtip grundare Patrik Wigton som kommer hjälpa till under uppstartsfasen. Redan har USA-kontoret ett 20-tal medarbetare på plats, såväl säljare som marknadsförare. Den tekniska utvecklingen kommer dock att finnas kvar i Sverige säger Farshid.
Att på ett strategiskt sätt använda sig av sociala medier och Social Recruiting har blivit allt vanligare. Kampen om medarbetarna har hårdnat, och att bygga relationer och hitta potentiella talanger på sociala medier är i många fall enklare än att hoppas få napp via en annons. Men det kräver ett strukturerat och målinriktat arbete, framför allt på affärsnätverket LinkedIn.
Jobtip har de senaste åren expanderat snabbt och tagit en position även på den europeiska marknaden. Att ta ett större kliv ut på en global marknad är därför ett logiskt nästa steg. Nu återstår att se om de kan övertyga den amerikanska marknaden om att deras tjänster är effektivare än traditionella rekryteringsmetoder.