Nu står det klart att det svenska YouTube-nätverket United Screens köps upp av den tyska mediejätten Bertelsmann genom dortterbolaget RTL Group som jobbar med onlinevideo. Det blir Bertelsmanns första inträde på den nordiska marknaden.
United Screens grundades redan 2013, och har sedan dess vuxit till att bli en betydande aktör på den svenska youtubemarknaden. Av de fyra grundarna Malte Andreasson, Stina Bergfors, Oscar Höglund och Jan Zachrisson finns endast de två första kvar med 23 % av aktierna vardera. Ytterligare delägare som nu får del av kakan när Bertelsmann köper samtliga aktier är Bonnier Growth Media som ägde 47 % samt försäljningschefen Nicole Haman och företagets creative director Georg Herlitz som tillsammans ägde de resterande 7 procenten.
I RTLs Youtubesatsning ingår redan nätverken Divimove i Berlin och Stylehaul i Los Angeles, enligt uppgifter från tidningen Breakit. Genom de tre nätverken får RTL och Bertelsmann nu en stark täckning av den europeiska marknaden, såväl som en bra fot in på den amerikanska marknaden för onlinevideo.
Köpesumman uppgår initialt till 120 miljoner kronor, men kan komma att öka till hela 200 miljoner kronor om vissa tillväxtmål uppnås. United Screens VD Malte Andersson säger i ett pressmeddelande att ”Jag är nöjd”. Andersson kommer även att kvarstanna på posten som VD för företaget, tillsammans med övriga ledningen. Dock träder RTLs VD Bert Habets in i rollen som styrelseordförande för United Screens.
Tillsammans har de redan fastställt en ambitiös tillväxtplan, och kommer från och med idag (måndag) att börja jobba med att utveckla verksamheten på företagets befintliga platser Stockholm, Oslo och Helsingfors, för att sedan ta klivet mot nya marknader. Exakt vilken det kan bli är dock för tidigt att uttala sig om menar Andersson.