Templ lanserade sitt webbhotell under 2018 och har växt stadigt sedan dess. Deras mål är att bli det självklara valet för WordPress-hemsidor, först i Sverige och sedan internationellt.
Templ startade utifrån en frustration med den låga kvaliten på webbhotellsmarknaden, samt en vilja att skapa en hostingtjänst som inspirerar användaren till att skapa fantastiska hemsidor och applikationer.
Vi ser en fortsatt ökad efterfrågan på så kallad managed hosting, då högkvalitativ prestanda i kombination med bra support blir allt viktigare för kunden. Det finns ett par förebilder internationellt, men vi har goda förhoppningar att kunna sticka ut med vår personliga och höga servicenivå, säger Emanuel Tammelin, medgrundare och marknadsansvarig.
Webbhotellsbranschen genomgår just nu ett teknikskifte, från delad (eller “shared”) hosting där hundratals hemsidor placeras på samma server, till molnbaserad hosting som många anser är snabbare, säkrare och erbjuder mer flexibilitet.
Gemensamt för flera nya, och ofta molnbaserad, webbhotell är termen managed hosting. En relativt ny term i Sverige, som saknar översättning, men som betyder att webbhotellet hjälper till med sådant som tidigare utfördes av kundens själv, eller av outsourcade programmerare. “Med Templ ville vi skapa ett webbhotell i ordets rätta bemärkelse – ett femstjärnigt hotell där service står i främsta rummet. Med varje kund på en egen moln-server och förstklassig concierge som låter kunden lägga all energi där den behövs som bäst – på att få deras verksamhet att växa.” säger Karl Nyman, medgrundare och supportansvarig på Templ.”
Templ är byggt på Google’s molntjänst – Google Cloud Platform, och vänder sig mot företag och privatpersoner som använder sig av publiceringsverktyget WordPress.