YouGov har undersökt svenskarnas inställning till de olika spelbolagen på svenska marknaden. Det visar sig att alla spelbolag utom ett har dåligt rykte.
Vid årsskiftet öppnade en ny lag i Sverige för utländska spelbolag. Svenska Spel har därmed fått tuffare konkurrens än tidigare. Men enligt YouGov undersökning har spelbolagen ännu inte positionerat sig på den svenska marknaden. Svenskarna uppfattar främst spelbolagen som “Opålitliga”.
Svenska Spel har bäst rykte
Det spelbolag som utmärker sig i undersökningen är Svenska Spel. Svenska Spel är det enda spelbolaget på den svenska marknaden som svenskarna har ett positivt intryck av. Svenskarna uppfattar bolaget som trovärdigt och bra kundservice i högre utsträckning än de övriga spelbolagen.
Svenska Spel är även det mest kända spelbolaget. Hela 84 % av svenskarna känner till bolaget. Det kan jämföras med att 61 % av svenskarna känner till Betsson och 58 % Unibet.
Alla är inte lika kritiska till spelbolagen
Alla svenskar är inte lika kritiska till spelbolagen. De mer inbitna spelarna som spelar på sportspel (betting/odds/tips) åtminstone varje månad har ett betydligt mer positivt intryck överlag. Vi har tittat närmare på den här målgruppen med hjälp av segmenteringsverktyget YouGov Profiles*.
Gruppen utgörs främst av män (78 %) som spelar på sportspel varje månad och är betydligt mer sportintresserad än genomsnittet (57 % mot 23 % av befolkningen). Målgruppen är också mer intresserad av ekonomi och finans (24 % mot 15 % i befolkningen) samt privatekonomi (40 % mot 30 % i befolkningen) och de tar gärna risker med sina pengar. De flesta i den här målgruppen spelar på sportspel varje vecka (46 %).
Svenska Spel är en favorit också i den här målgruppen, men jämfört med befolkningen i stort har gruppen ett betydligt mer positivt intryck av exempelvis Bet365 (31 % mot 7 % i befolkningen), Betsson (28 % mot 9 % i befolkningen) och Unibet (28 % mot 9 % i befolkningen).