Ett debattinlägg på Dagens Nyheter har fått den digitala mediebranschen att jubla – Kulturminister Alice Bah Kuhnke (MP) och finansminister Magdalena Andersson (S) skriver nämligen att Sverige kommer verka för att sänka den digitala momsen så fort som möjligt.
Den krisande mediebranschen, som fått det svårt att få intäkterna att räcka till i och med omställningen från pappersformat till det digitala uppges vara drivkraften bakom detta. Man vill helt enkelt säkerställa de oberoende mediernas chanser till att få verka obehindrat.
“Vi kan redan i dag se vad som händer i de vita fläckarna när journalistiken tvingas dra sig tillbaka”, skriver de två statsråden i debattartikeln. “I samma utrymmen tar andra intressen för sig. Förklädda till nyhetsmedier sprider exempelvis högerextrema och populistiska sajter rykten, falsk information och hat”.
De konstaterar att “[u]tan en fri press är manegen krattad för populismens splittrande påverkan på samhället”.
Därför skriver man att “regeringen verkar aktivt för att EU snarast ska införa en möjlighet till lägre moms för digitala tidningar och tidskrifter, tidningssajter och e-böcker. Så snart det blir verklighet kommer regeringen att lägga fram ett förslag om att sänka momsen från 25 till 6 procent”.
Läs mer: Det krävs miljonförluster för att starta en onlinetidning
Det är förstås goda nyheter för medierna – men nu måste man vänta och hoppas på att ett förslag för denna digitala momssänkning ska kunna gå igenom EU-kommissionen, något som såklart kan vara lättare sagt än gjort.
Gilla Dagensanalys.se på Facebook!