Välkommen till Dagens Analys!

Svenska Mittmedias nya vapen mot reklamblockerare

Reklamblockerare (även kända som adblockers) ses av många utgivare som ett stort hot mot tidningarnas intäkter på nätet. Men Mittmedia menar på att man har kommit runt problemet med reklamblockerare – genom att blockera reklamblockeraren…

MittMedia annonserar nu att man släpper en app som ska göra slut på kriget mellan förläggare och annonsblockerare.

Appen kommer att integrera annonserna på servern, istället för på den så kallade klientsidan. Detta medför att annonserna blir en del av exempelvis artikeln, och således inte kan blockeras av en reklamblockerare.

På så sätt blockerar man alltså adblockern. En följd av detta ska också vara lättare att ladda, något som verkar påminna om hur Facebooks Instant Articles och Googles AMP fungerar.

I samma veva kommer man också kunna nå ut till konsumenterna med mer direkt, riktad reklam tack vare ”förbättrad måldata”, enligt ett blogginlägg på INMA av MittMedias teknikchef Anders Härén. Detta ska också vara en del av de kortare laddningstiderna.

Nu är ju förstås frågan om det är en blockering av adblockers som behövs. Hittills så har dessa kunnat hålla sig strax framför mediehusen i den tekniska utvecklingen, så det finns inget som säger att det inte kan ske i detta fall. Speciellt då det faktiskt är användarna som driver på den utvecklingen. Det är ju faktiskt användarna som inte vill se störande annonser. Blir intressant att se hur reaktionen blir nu när Mittmedia tvingar fram annonser till användare som valt att inte se dem.

Om konsumenterna upplever reklamen som störande så kommer man inte att vilja ta del av den – så riktad reklam måste leverera innehåll, inte bara bilreklam för den bilintresserade.

Behöver du hjälp med din digitala marknadsföring? Klicka här.