Svenska konsumenter litar inte på varumärken

Att vinna svenska konsumenters förtroende är lättare sagt än gjort. Enligt en ny studie från Cohn & Wolfe tycker endast fem procent av de svenska konsumenterna att varumärken är öppna och ärliga och sju procent att man kan lita på ett varumärke. De varumärken som man upplever som mest autentiska är Systembolaget, Apoteket AB och Apoteket Hjärtat.
Cohn & Wolfe släpper nu för femte året i rad rapporten Authentic brands. En global rapport som tittar på vad ett varumärke har att vinna på att vara autentiskt. Ett autentiskt varumärke är pålitligt, respektfullt och genuint. Studien visar att svenska konsumenter har en något negativ bild av varumärken. Till exempel tycker endast fem procent att varumärken är öppna och ärliga, den globala siffran ligger på 22 procent. Vidare håller endast sju procent med om att man kan lita på ett varumärke, bara åtta procent tycker att varumärken gör som de säger och fem procent att varumärken tar fullt ansvar för sitt handlande.
Ett varumärke som lyckas positionera sig som autentiskt har mycket att vinna både vad gäller förtroende och ökade intäkter. Till exempel uppger 88 procent av de svenska konsumenterna som deltagit i Authentic brands att deras attityd mot ett varumärke påverkas av huruvida det är autentiskt eller inte. Sex av tio säger att det till och med påverkar deras köpintresse.
Systembolaget ses som det mest autentiska varumärket
I rapporten presenteras även ett index över de högst rankade autentiska varumärkena. Globalt sett hamnar teknikföretagen Amazon, Apple och Microsoft i topp. I Sverige är det Systembolaget, Apoteket AB och Apoteket Hjärtat som är de varumärken svenska konsumenter ser som mest autentiska.
–  I den digitala verklighet vi lever i idag gäller det för varumärken att jobba hårt för att vinna konsumenternas lojalitet och förtroende, annars vänder de sig någon annanstans. Att Systembolaget hamnar i topp över de varumärken svenska konsumenter tycker är mest autentiska är ett kvitto på att de lyckats leverera på det de säger och att de tar ansvar för sina produkter, säger Marta Karlqvist, vd på Cohn & Wolfe. 
De 10 mest autentiska varumärkena i Sverige

  1. Systembolaget
  2. Apoteket AB
  3. Apoteket Hjärtat
  4. Ikea
  5. Apple
  6. BMW
  7. ICA
  8. Lego
  9. Kronans Apotek
  10. Rolex