Branschorganisationen för digital marknadsföring, IAB Sverige, har sedan ett tag tillbaka lovat att man ska få ner användandet av reklamblockeringstjänster bland svenska internetanvändare. Nu kommer deras första steg – certifierande av användarvänliga internetsidor.
Genom att minska störningsmoment som långa laddningstider, pop-up banners och autostartande videoannonser så hoppas man att färre ska vilja ha reklamblockerare installerade.
Sajter som gör detta kommer att få ett certifikat (kallat för ett godkännande-sigill) från IAB Sverige, som ska börja delas ut under september. Detta ska basera sig på de nedan presenterade rekommendationerna, skriver Dagens Media.
Läs mer: IAB:s gyllene regler för hur man minskar användandet av reklamblockerare
Man under denna månad att samla in data från publicister som är med i IAB:s initiativ, säger Charlotte Thür som är VD på IAB Sverige till Dagens Media.
Efter det säger Thür att “[i] början av oktober ska vi kunna redovisa de första resultaten och dela ut de första sigillen. Förhoppningen är att kunna använda resultaten till att utbilda branschen till mer annonsvänliga sajter”.
“Med mindre tunga sajter och färre annonsformat som upplevs som tjatiga, räknar vi med att färre känner ett behov av adblockers. Flera andra länder håller på med liknande initiativ, vilket gör att det känns som att vi är på rätt väg”, tillägger hon.
De riktlinjerna som bör följas är:
Display
- Användarna ska ges möjlighet att stänga av funktionen för beteendebaserad reklam.
- Överenskommelse om maxvikt och annonsanrop i enlighet med IAB Creative Guidelines.
- Exkludering av störande annonsformat.
- Stängknapp på stora annonsformat.
- Fasa ut flash-baserat annonsmaterial.
- Etablera anmälningsfunktion av störande annonser.
- Länkar för information till konsument.
Video
- Överenskommelse om maxvikt och annonsanrop i enlighet med IAB Creative Guidelines.
- Användaren ska initiera start av video – därmed tar man avstånd från autostarter.
- Maxlängd för videoannonser.
- Maxfrekvens för videoannonser.
- Stöd för teknisk standard – VAST 4.0.
- Stöd för filmkoder.
- Etablera anmälningsfunktion av störande annonser.
- Länkar för information till konsument.