Svenska Brand Metrics är nu en internationell spelare i publicisternas kamp om annonspengar

För två år sedan skrev vi på DA om nylanserade Brand Metrics som sa sig vilja mäta fyra områden som är viktiga för alla annonsörer. När vi nu ses för att följa upp visar det sig att det lilla svenska bolaget har blivit en faktor att räkna med på den internationella mediemarknaden.

Numera är tekniken installerad hos flera av världens största mediehus, som The Financial Times, Axel Springer, News Corp och The Telegraph. Bolaget har personal i såväl London som New York, tar varje månad emot 6 miljarder requests mot sin molnlösning och skickar hundratals kampanjrapporter till kunder i fyra världsdelar.

Enligt Anders och Mikael beror tillväxten på en stark efterfrågan från medieföretag på data som visar att man levererar varumärkeslyft åt sina annonsörer. Billiga annonsvisningar och klick kan annonsörer köpa på en uppsjö av sajter, men att bygga ett starkt varumärke fungerar bättre i premiummiljöer med hög trovärdighet och starka relationer till publiken.

En annan viktig nyckel, berättar Mikael, är att systemet är byggt just för premiumpublicister, som oftast balanserar annonsintäkter med läsarintäkter. ”Vi har alltid våra kunders publik i första rummet, både när det kommer till användarupplevelse och dataintegritet.” säger Mikael och fortsätter: ”Allt för många ad tech-bolag glömmer det perspektivet och fokuserar på smart targeting, effektoptimering osv, på bekostnad av hur publiken vill bli behandlad.”

Anders framhåller också att det pågår en rörelse på marknaden nu som har flera orsaker men pekar åt samma håll. Flera ledande annonsörer har medgett att de varit för fokuserade på kortsiktig konvertering och har börjat allokerat om sina reklaminvesteringar så att de mer handlar om att bygga varumärke. Samtidigt har GDPR och inte minst försvinnandet av tredjeparts-cookies försvårat data-targeting och gett en renässans åt diskussionen om kontextens betydelse. Brand Metrics system handlar just om att mäta varumärkeseffekter, i trovärdiga publicisters kontext, helt utan att använda tredjeparts-cookies.

Men finns det inga utmaningar, undrar jag då?
Båda skrattar. Självklart gör det det. Just nu är förstås coronaviruset en utmaning för alla som försöker göra internationella affärer. Men förutom det, menar Mikael, är det en ständig kamp att hålla jämna steg med utvecklingen. Övergången från pixelbaserade mätningar till mätningar som inte behöver tredjeparts-cookies, har till exempel varit en lång resa med stora teknikinvesteringar. Och att få acceptens från annonsörer och byråer, som ju måste se ett värde i rapporterna om medieföretagen ska ha nytta av dem, det är en bergsklättring som sker en annonsör, en byrå och en marknad i taget. ”Det tar tid men känslan är att det går bra.” säger Mikael.

”Ibland är det också tufft att försöka sälja en tjänst som faktiskt förutsätter att stora och …låt oss säga anrika hellre än gamla mediebolag, börjar tänka på ett nytt sätt. Det gör oss jätteglada när våra kunder säger att de tjänar mer pengar tack vare vår plattform. Men de som lyckas bäst med det är ju de som slutat spela spelet om impressions och klick och verkligen börjat använda brand-lift som det affärsvärde man levererar till annonsörerna. Det är ingen liten omställning.” säger Anders

Vilken av er kunder är bäst på det, blir min nästa fråga?
Mikael svarar: ”Våra nordiska kunder, som Schibsted och Sanoma är väldigt bra på det och trycker också oss framför sig i sina krav på produktutveckling. Men kanske ska man också framhålla JPI Media, som är en brittisk lokaltidningskoncern med drygt 150 titlar. De gör 200 mätningar i månaden och har på ett fantastiskt sätt fått med sig hela sin stora och geografiskt spridda säljkår på den nya berättelse som det blir när man tar med sig våra rapporter till marknaden.”

Vilken är er största kund? Frågar jag, men vet att det kan vara svårt att avslöja.
Anders funderar. Intäkterna från de amerikanska kunderna växer nu när flera testperioder övergår i licenser, men idag är The Guardian företagets största kund. De har även använt lösningen länge.

”Apropå utmaningar” fortsätter Andersen av de utmaningar som vi är väldigt glada att vi inte längre har, är att det går knackigt för nyhetsmedieföretag.” Visserligen har svenska företag det lite kämpigt, till följd av förlorade spelintäkter, men de flesta av Brand Metrics kunder meddelar att det går oväntat bra igen. ”Det är ju kul för oss, eftersom nyhetsmedieföretag är vår viktigaste kundgrupp, men det är ännu roligare ur ett större perspektiv. Bra nyhetsmedier behövs för att demokratin ska fungera. För oss har det alltid varit ett skäl till att det känns roligt att leverera en tjänst till och försöka skapa värden just för publicister.”

Jag tackar Mikael och Anders för att jag fick kolla läget med dem, och ser fram emot att höra igen om två nya år hur det har gått för Brand Metrics och – precis som Anders påminner om – hur det har gått för nyhetsmedierna generellt i kampen om annonsörernas pengar.