Formulate, som erbjuder AI-lösningar för kampanjer inom retail har fått in 39 miljoner kronor, från henQ, Industrifonden och J12 Ventures. Det nya kapitalet skall användas till internationell expansion.
Allt började 2016 med en hög forskningspapper och ett konsultprojekt där försäljningsdata skulle analyseras. Grundarna till Formulate insåg att behovet av att bättre kunna analysera kampanjer inom retail var stort. Sedan dess har Retail DecisionCloud, en molnbaserad AI-tjänst, utvecklats, byggts och sålts som SaaS-lösning av Formulate.
Med tjänsten Retail DecisionCloud kan Formulates kunder få detaljerad och fullständig analys av alla historiska kampanjer som genomförts och prognoser av framtida kampanjer. Dessutom kan användarna simulera effekten av nya kampanjidéer, något som driver lönsamheten och leverantörssamarbeten långsiktigt på ett helt nytt sätt.
Idag hör Coop och Apoteket till kunderna.
De 39 miljoner kronor som nu investerats ska användas för att ta lösningen ut på den europeiska marknaden. För att skapa de bästa förutsättningarna för expansion sökte Formulate därför en ny investerare utanför Sverige.
När vi träffade Holländska henQ föll bitarna på plats; deras fond fokuserar på bolag inom B2B Software, de är vana vid att hjälpa bolag att expandera i Europa och förbereda sig för att ta klivet in i USA. Nu ligger vårt fokus på att nå den europeiska marknaden. Retail är en bransch i stor förändring. Retail analytics omsätter ca 3 miljarder Euro globalt, växer kraftigt och är centralt i förändringsresan. Vår tjänst för kampanjanalys löser ett stort, klassiskt retailproblem med modern teknologi. Det finns stor potential för oss att skapa värde, säger Andreas Willgert, VD på Formulate.
Bolaget är baserat i Stockholm och teamet består av snart 20 medarbetare. De tre grundarna, Andreas Willgert (VD), Arvid Stenback (CRO) och Robin Bartholdson (CTO) utgör, tillsammans med Anna Blomdell (CPO), företagets ledning.