SvD släpper en anpassad webbplats som ska lyfta läsandet

I slutet av maj kommer SvD att börja lanseringen av sin nya nyhetsajt – “med den mest avancerade startsidan i webb-Sverige”, skriver SVD. Den nya sajten blir navet i en flerkanalsstrategi som ska möta läsares och annonsörers ständiga förändrade behov och förväntningar.

SvD lanserar en ny sajt som på ett tydligare och bättre sätt lyfter fram journalistiken i mobil, dator och läsplatta. På nya SvD.se ska läsaren få en snabb överblick över allt som har skrivits i ett visst ämne,  följa sina favoritskribenter och lättare hitta eSvD, den digitala utgåvan av Svenska Dagbladet.

– Paketeringen av den kvalitativa journalistiken måste kunna möta flera behov än någonsin – beroende på när, var, hur och varför man läser SvD. Med den nya sajten kommer vi att kunna tillgodose dessa. Den nya sajten är en mycket central del i vår flerkanalstrategi. Den erbjuder många nya intressanta möjligheter för såväl läsare som annonsörer. Och den har muskler att utvecklas framåt för att svara upp mot framtida behov, säger SvD:s vd Gunilla Asker.

Webbplatsen bygger på två principer:

• Den ska vara fullt responsiv för att möta läsarbehovet att vara uppdaterad under hela dygnet oavsett plattform.

• Den ritas ut efter nyhetsvärden satta i artiklarna. Detta nya arbetssätt kommer att frigöra resurser för ytterligare förbättrat nyhets- och utvecklingsarbete.

I grunden ligger ett byte till Schibsted Media Platform, ett koncerngemensamt utvecklat publiceringsverktyg helt anpassat efter digital journalistik.

Med den nya startsidan renodlar SvD produkten. Den nya sajten har två sidhuvuden: Svenska Dagbladet och SvD Näringsliv. I menyn lyfts utvalda kärnområden upp. Båda sidhuvudena har fått nya grafiska uttryck som kommer att avspeglas i hela företagets kommunikation.

Premiumformatet för annonserna blir också tydligare. Panoraman erbjuder ett garanterat in screen-värde utan att vara allt för påträngande för läsarna. Det är färre format som exponeras på startsidan för att ge annonsörerna större exklusivitet.

Även läsarkommunikationen blir tydligare genom en genomgående kundnavigering med tydliga ikoner för att inloggade kunder ska se och hitta sina mervärden. Längst till vänster på startsidan i desktopvyn finns framträdande exponering av kundkommunikation, styrd utifrån om besökaren är inloggad eller inte. Dessutom kommer utvalda artiklar att erbjudas som Premiumläsning, endast för betalande kunder.

Den kommande lanseringen är ett första steg i ett större bygge. Under sommaren ska alltfler funktioner läggas till i ett utvecklingsarbete, öppet för läsares och annonsörers synpunkter och inspel.

– Med bättre verktyg kommer Svenska Dagbladet att kunna stärka sitt redan starka nyhetsfokus och få mer resurser över att följa upp och vidareutveckla nyhetsjournalistiken, säger SvD:s chefredaktör Fredric Karén.