Tidigare rapporterade vi att SVD.se stängde ute surfare som använder reklamblockerare genom att visa bara halva sidan. Det var nästintill omöjligt att läsa innehållet eftersom surfare med reklamblockerare var tvungna att tokscrolla för att se sidan.
Relaterat: Var fjärde svensk surfar med en reklamblockerare
Relaterat: SvD.se jättemiss – halva sidan borta
Den stora risken SVD.se tog med att stänga ute dessa surfare var att tappa i räckvidd då över 25% av alla svenskar använder en reklamblockerare.
SVD.se som alla andra nättidningar lever på antingen prenumerationsintäkter eller annonsintäkter. Flera stora tidningar har försökt att införa betalningsmodeller utan att ha lyckats. Kvar är intäkterna från annonser. Studier visar att surfare väljer att blockera annonser pågrund av att de inte känns relevanta. Trots att surfare blockerar annonser känner sig webbplatserna ändå tvungna att utveckla för dessa fri-åkare, annars tappar de i räckvidd, vilket är en risk de inte vill ta. Att tappa räckvidd skulle helt enkelt förstöra annonsaffären ytterligare. Räddningen för webbplatserna är att annonsörena är oinsatta i ämnet och driver inte frågan om reklamblockerare. Framtiden är personaliserade och kontextuella annonser. Men det är lång bit kvar innan tidningshusen kraftsamlar för att skapa sådana annonsprodukter – varför behöver de när det än så länge duger att klä granen med banners.
SVD.se har nu valt att återigen göra sin webbplats tillgänglig även för surfare med reklamblockerare.