SurveyMonkey ska ut på börsen under 2018 – värderad till 16 miljarder kronor

Gör-det-själv-undersökningsverktyget SurveyMonkey ska ut på börsen under 2018.

SurveyMonkey grundades redan 1999 under en tid då alla skulle skapa sina egna research-verktyg. Att skicka ut enkäter skulle göras enkelt och vara möjligt för vem som helst att hantera. Bara några år senare (2006) hängde Google med på trenden och lanserade Google Forms. Skillnaden mellan Forms och SurveyMonkey är att den senare ka man få med olika templates och fler avancerade funktioner. För researchbolagen var ju detta självklart ett problem när nu kunderna själva kunde hantera sina undersökningar.

Senaste värderingen av SurveyMonkey är 16 miljarder kronor. Helt otroligt att ett enkätverktyg kan värderas till det, men då har man med sin enkla design, finurliga funktioner också lyckats locka tusentals kunder. Med data analysis, sample selection, bias elimination och data representation kan du skapa och hantera den enklaste undersökningen till den mer komplexa. Men som du frågar får du svar så en bra undersökning hänger inte bara på att du har ett bra researchverktyg, du måste också kunna hantera det med lika smarta frågeställningar.

Just nu, enligt källor med kopplingar till företaget, pågår det förhandlingar med Wall Street om en kommande börsnotering. Förutom det kommer SurveyMonkey att satsa på flera uppköp för att ytterligare krydda sitt erbjudande till börsen.