SurveyMonkey ökar både försäljningen och förlusterna

Undersökningsplattformen SurveyMonkey har rapporterat sitt senaste kvartal med blandade siffror.

Försäljningen ökade med 20 procent, vilket måste ändå ses som en bra ökning med tanke på att det är undersökningar bolaget sysslar med, där 3-4 procent som en bra ökning.

Samtidigt ökade förlusten med nära 50 procent efter att bolaget genomfört en rad olika satsningar. Efter EBITDA landade man på plus 10,3 miljoner dollar.

Antalet betalande kunder ökade med 12 procent och genomsnittliga intäkt per användare ökad till 442 dollar från 410. Bland alla användare är det mest företag som börjat använda plattformen. Antalet företag är nu uppe i 4.777 vilket är en ökning från 2.990. Men en hel del kommer från köpet av Usabilla.

With revenue growing 20% year-over-year, our Q2 financial results demonstrate that we continue to execute well against our key growth strategies – selling our enterprise-grade solutions directly to organizations, driving adoption of our collaborative self-serve teams plans, and expanding our international footprint. We are entering the second half of this year with incredible momentum and we’re more confident than ever about the opportunity ahead, kommenterar SurveyMonkey.