Superviktigt för varumärken att finnas i sociala medier säger unga konsumenter

Tre gånger fler unga konsumenter (16 till 24 år) jämfört med äldre målgrupper (55+ år) tycker att varumärken ska finnas i sociala medier, enligt en studie genomförd av Enghouse Interactive.

Trots att så många vill kunna interagera med varumärken i sociala medier är e-post fortfarande det mest populära kommunikationssättet. Nära hälften vill ta kontakt via e-post jämfört med endast fyra procent via sociala medier. Visst ska företag även satsa på kundvård i sociala medier men studien visar att ett fungerande e-postlösning är fortfarande viktigare.

Jeremy Payne som är marknadschef för Enghouse Interactive kommenterade studien: “The lesson is that a one-size-fits-all approach simply doesn’t work in today’s complex market, businesses need to know their customers and deliver services tailored to their needs.”

Undersökning frågade över 2.000 konsumenter i England.

Här kan du se vilka varumärken som finns på Facebook och hur många fans de har.