Facebook är som vi alla vet kungen på sociala medier och där vi spenderar onödigt mycket tid. Men nu börjar vårt intresse riktas åt andra håll. Det märks, speciellt på tiden vi spenderar med Facebook som rasar, jämför med förra året.
Bakom upptäckten är finska Verto Analytics som sett en drastisk förändring i sin data för Facebook.
Studien som baseras på en amerikansk panel visar att vi förra året spenderade 32 timar och 43 minuter på Facebook. Siffran i år är bara 18 timmar och 24 minuter. Även antalet gånger som man går in på Facebook har gått från 311 under 2016 till 173 gånger i år.
Den uppmärksamme ser att Snapchat intar andraplatsen för tiden som spenderas med sociala medier.
Data från Verto Analytics går emot andra studier som visar att antalet minuter per dag på plattformen ökar. eMarketer säger att den gått från 40 minuter per dag 2016 till 41 minuter i år.
Men Verto får samtidigt medhåll från analysföretaget RBC Capital Markets som i maj genomförde en undersökning där användare av Facebook sa att de lär spendera mindre tid på plattformen de närmaste 12 månaderna. Det var personer i de yngre åldersgrupperna (19-25 år) som sa att de (25 procent) kommer att spendera mindre tid på Facebook.
Facebook lär med all sannolikhet säga att siffrorna inte stämmer. Och här har vi alla ett gemensamt problem. Det är i princip omöjligt att veta vad som faktiskt gäller. Ska man tro på paneler som Verto Analytics eller från Facebooks egna siffror. Vem har rätt?
Vad vi behöver är en oberoende panel som kan på ett transparent sätt visa hur siffror tas fram och som kan berika oss med kunskap om internet i Sverige och världen.