I en studie genomförd av Kantar Media framkommer det att retargetingannonser är en stor anledning till att internetanvändare installerar reklamblockerare.
I studien som MediaPost hittade, intervjuades 5 213 internetanvändare, får vi veta att 47 procent som använder en reklamblockerare inte har något emot reklam, de gillar bara inte att få se irriterande onlineannonser, som retargeting. Trots det säger hela 20 procent av uppkopplade vuxna internetanvändare att de alltid använt en reklamblockerare.
“The message to take from this is that blockers don’t install blocking software because of an active dislike of all advertising, rather they become annoyed and irritated by certain elements of online advertising,” kommenterar Kantar Media.
Enligt Kantar är de största bovarna “excessive frequency and an unsophisticated use of retargeting to contact those who have already purchased.”
Ifrån studien får man även veta att män är 28 procent mer benägna att använda en reklamblockerare. Användare i åldrarna 18-24 år är 109 procent mer benägna att använda en reklamblockerare än äldre internetanvändare.
Om du behöver hjälp med er digitala marknadsföring så är det bara att höra av dig till oss.
Ännu en gång är det branschen som grävt sitt hål ännu djupare. När väl pop-up-reklamen började försvinna startade man istället banners som hängde kvar i vy, splash-sidor och retargeting. Att var femte väljer att installera en reklamblockerare är något man inte gärna pratar högt om.
Här är en artikel som vi skrev som avslöjar vilka andra ful tricks som används av annonsörer för att få uppmärksamhet. Inte undra på att internetanvändarna väljer att blockera alla annonsörer, trots att flera inte har något emot reklam.