En ny studie visar att Googleägda YouTube – trots satsningar från konkurrenter som Facebook Live – fortfarande är populärast bland Millennials (18-34åringar), generationen som var “först” ut med att ta till sig streamingmediet.
Studien kommer från eMarketer, och uppger att 54 procent av dem i denna åldersgrupp besöker YouTube minst en gång varje dag – något som innebär att YouTube är tredje största sociala plattformen på nätet (med Facebook i toppen, såklart) bland de som är mellan 18-34 år.
Läs mer: ”Millennials” är en mer varierad grupp än vad många tror
Det visar sig också att förhållandevis många av dessa kollar klart på videoannonserna som sänds innan klippen (pre-rolls). En studie från LaunchLeap visade att att de flesta (59 procent) kollade på annonser tills de kunde hoppa över den, och 29 procent såg klart den i sin helhet.
Detta räknar dock inte in de många användare som har installerat reklamblockerare – exempelvis en amerikansk studie av Millennials som visade att 63 procent av dem hade någon typ av reklamblockerade på någon av deras uppkopplade enheter.
Trots detta så visar det sig att Millennials faktiskt kollar på videoannonser på den populära plattformen. Deras benägenhet att skippa innehållet efter några sekunder innebär dock att annonsörerna bör lägga nyckelinnehållet i början av klippen.