Studie: Investeringar i sök och sociala medier förväntas öka under året

En ny rapport berättar att mediabyråer ser ökade investeringar på sök och sociala medier under 2019.

Google, Youtube, Facebook/Instagram, Amazon och Linkedin kommer att få skörda flest annonspengar under året. Mer än hälften av mediebyråerna förväntas öka sina investeringar i dessa fem.

Facebook har en tvådelad roll då flera förväntas minska sina placeringar (17%) där samtidigt som andra förväntas öka (67%). Anledningarna till de som förväntas minska sina investeringar berör såklart skandalerna som vi kunnat läsa om i pressen.

På gott eller ont (om man nu är Facebook) ser mediebyråerna efter andra möjligheter att placera annonserna och få samma genomslag. Därför har andra plattformar som Amazon och Linkedin börjat dyka upp allt oftare i planeringsdiskussionerna.

Läs också: Amazon börjar bli en seriös annonsplattform

60 procent förväntas öka sina investeringar på Amazon och 52 procent på Linkedin. Båda plattformarna har investerat en hel del i nya funktioner för målgruppsstyrning och effektmätningar.

Andra plattformar att ha koll på är Reddit och Quora som båda satsar på att bli en favorit hos mediebyråerna.

Rapporten kan du ladda ned här (kräver registrering).