Audience Project släpper idag sin stora rapport om hur vi använder appar och sociala medier i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Storbritannien och USA. Kan du gissa vilken som är den mest populära appen i Sverige?
Rapporten, som baseras på över 13.000 respondenter, visar att Facebook tappar användare på samtliga marknader. Det är framförallt den yngre målgruppen som väljer bort Facebook och istället vänder sig till andra sociala medieplattformar. Den goda nyheten för den sociala mediejätten är att en stor del av användarna väljer Instagram och WhatsApp (som ägs av Facebook).
Apparna som vi svenskar inte klarar oss utan

Här är några intressanta resultat för Sverige:
- Svenskarna har i snitt 22 appar i sin mobil
- BankID är appen som flest svenskar inte klarar sig utan, följt av Swish och Instagram
- Bland 15-25-åringar är Snapchat den mest populära appen
- Facebook är fortfarande den mest använda sociala mediekanalen (74 procent), men Instagram fortsätter att öka
- Tre fjärdedelar (72 procent) av svenska kvinnor använder Instagram
- Facebook är den kanal som flest svenskar (28 procent) kan tänka sig sluta använda
- 16 procent av svenskarna anser att sociala medier påverkar deras liv negativt