Studie avslöjar att Google är smartare än både Amazon och Apple – och därför är det viktigt

När det kommer till smarta assistenter är det Google som ligger stegen före konkurrenterna Alexa från Amazon och Siri från Apple. Här förklarar vi varför marknadsförare måste ha koll på detta.

Bakom bedömningen finner vi analysföretaget Loup Ventures som studerat och kartlagt vilken smart assistent som faktiskt är smartast

För att ta reda på vilken smart assistent som är smartast ställde forskaren 800 frågor inom fem olika kategorier till assistenterna och bedömde dem efter hur relevanta svar hen fick tillbaka.

Enligt resultatet förstod Google Assistant samtliga frågor och svarade korrekt 92,9 procent av gångerna. Siri från Apple förstod 99,8 procent och svarade korrekt 83,1 procent av gångerna. Alexa från Amazon förstod 99,9 procent men svarade endast korrekt 79,8 procent av gångerna. Med andra ord svarade Google bara fel 57 gånger och Alexa 162 gånger.

Trots alla felsvar har samtliga assistenter utvecklats enormt mycket de senaste åren. Vi lär även få ett visst fokus där exempelvis Amazon zoomar in på att vara bäst på nöje jämfört med Google som vill hantera alla områden hyfsat bra.

Varför skriver vi om det här?

Att ha koll på den tekniska utvecklingen är superaktuellt för all som jobbar med digitala tjänster, digital marknadsföring och annonsering. Det är inte långt kvar till att de smarta assistenterna kommer att användas av alla konsumenter, i alla situationer. Här gäller det att hantera dem så att när assistenten rekommenderar en produkt eller en tjänst att just dina grejor dyker upp bland förslagen.  Det blir liksom ingen lista att titta på, som med Googles SERP, utan du måste finnas där bland topp 3. Är du inte med på topp 3 är du helt borta.