Strömmade medier hetast bland barn och ungdomar

ORVESTO® Junior 2016 är nu publicerad. Årets undersökning innehåller data om bland annat hur barnen konsumerar media på olika plattformar, digitala aktiviteter, tidsåtgång för mediekonsumtion, påståenden om inställning till reklam, sociala medier med mera. Läs sammanfattningen här.

Veckoanvändning av sociala medier

bild1_orvesto_junior_201605

Intresset (fortfarande) stort för sociala medier
Börjar intresset för sociala medier att svalna? Nej, inte bland barnen i alla fall. I ORVESTO® Junior 2016 ser man att intresset för sociala medier är stort, hela 76 % av barn 7-15 år säger att de har ett ganska/mycket stort intresse för sociala medier och endast 10 % anser att sociala medier inte alls känns intressant.

Att rörlig bild är den populäraste aktiviteten på nätet bland barn har man kunnat följa i ORVESTO® Junior sedan flera år tillbaka, och i den senaste undersökningen kan resultaten se att så många som 84 % av alla barn mellan 7-15 år besöker Youtube en gång i veckan eller oftare.

Man ser också att sociala medier i första hand besöks från mobilen. De barnen som använder sociala medier lägger i genomsnitt 46 minuter per dag på sina aktiviteter där, och de aktiva användarna har i snitt ca 100 vänner på Facebook och 160 följare på Instagram. Något fler barn uppger också i år att de använder sociala medier. Antal vänner på Facebook ligger i linje med hur det såg ut förra året, men vänner/följare på Instagram har ökat något. Tjejer är generellt mer aktiva än killar på sociala medier och har i snitt fler vänner/följare.

Trots frekvent användning och en relativt hög tidsåtgång, instämmer ungefär hälften av barnen till påståendet om att de skulle klara sig alldeles utmärkt utan sociala medier, vilket är en intressant motsägelse.

39 % av pojkar mellan 13- 15 år har Adblock installerat
63 % av barnen 7-15 år är negativt inställda till reklam på nätet, och drygt 50 % till reklam i sociala medier. 39 % av pojkarna mellan 13-15 år har Adblock eller annan annonsblockerare installerat på dator, mobil eller surfplatta. Motsvarande siffra i samma åldersgrupp för tjejer är 16 %. I den yngre åldersgruppen känner man (ännu) inte till vad Adblock är. I Orvesto Konsument senaste undersökning, 2015:3 kan man se att av de vuxna i Sverige som har annonsblockerare installerat (1 560 000 personer) är drygt 60 % i åldersgruppen 16-34 år.

Små barn väljer tv och surfplattan – äldre barn mobiltelefonen

Orvesto har frågat barnen om vilken plattform de i första hand skulle sakna om den försvann från deras liv. 80 % av 13-15 åringarna skulle sakna sin mobil mycket eller väldigt mycket om den försvann från deras liv. Av 7-9 åringarna skulle 69 % sakna sin tv-apparat, 64 % sin surfplatta mycket eller väldigt mycket.

”För vuxna kan det vara svårt att uppfatta de nyanser barn själva tydligt ser. Med andra ord är ökad insikt om barn och ungdomars värld ett måste för alla som försöker förstå dem”

Bilden nedan visar antalet minuter per dag som spenderas på olika plattformar (som barnen har tillgång till) i olika åldersgrupper. Förutom att man kan se att de yngre barnen spenderar mest tid (84 minuter per dag) framför surfplattan medan de äldre barnen spenderar 97 minuter framför sin mobil ser det jämt ut mellan åldersgrupperna på tidsåtgång för tv-tittande och tv-spel.

bil2_orvesto_junior201605

 

bild3_orvesto_junior_210605