Enligt en ny rapport från streamingnördarna på sajten Exstreamist så har den senaste tidens ökande streamingtittande av tjänster som Netflix eller HBO inneburit att barn (och vuxna) slipper ifrån TV-reklam motsvarande nästan en hel vecka. Detta nya medielandskap är troligtvis bara början på en kris för traditionella TV-bolag som gjort sig beroende på reklam var 15:e minut.
Många av oss som streamar serier eller film online har nog upplevt det – det går nästan inte att titta på ett avsnitt på reklam-TV längre. Vad som tidigare var en kisspaus är nu mest störande element som vi inte kan kontrollera. Det är inte så konstigt – enligt fjolårets rapport från Exstreamist så tittar vi vuxna i snitt på 130 färre timmar TV-reklam under ett år än tidigare.
Läs mer: Annonser är den främsta orsaken till att folk vill säga upp streaming-tjänster
Detta verkar enligt årets rapport gälla barn i en ännu större utsträckning. Föräldrarna väljer att hellre sätta ungarna framför streamat material istället för reklam-TV, och de små beräknas nu slippa ifrån 150 timmar reklam – mer än sex dagar alltså.
Man räknar då med att barnet tittar på i snitt 1.8 timmar på streamad TV varje dag. Utöver att tjänsterna i och för sig kostar föräldrarna en peng, så kan man räkna med att spara in på köpet av leksaker och annat som dessa unga, lättpåverkade sinnen annars skulle tjata om i evigheters evigheter.
Det är också ett tecken i tiden – de “traditionella” TV-bolagen börjar nu bli alltmer föråldrade, i takt med att utbudet på streaming-tjänster som Netflix, Viaplay eller HBO ökar. Dessa kostar också en förhållandevis liten summa – men förändrar TV-vanorna i grunden för många.