Straylight lanserar helpdesk för undersökningsköpare – vi intervjuar medgrundaren

Företaget Straylight startade i dagarna en tjänst där de erbjuder en helpdesk för undersökningsköpare. Vi kontaktade medgrundaren Magnus Ernestam för att få svar på våra frågor.

Vad är Straylight?
Straylight är i grunden en varumärkesbyrå, som är specialiserad på insikter och analys och som startades för 12 år sedan av Magnus Ernestam och Clas Lilliecreutz. Magnus var tidigare varumärkeschef på Teliasonera och Clas Research Manager på Quickwise. Missionen var att använda nya metoder och idéer för att skapa bra undersökningar.

Innovationsintresset har bl.a. resulterat i att Straylight är ett av de första bolagen som inkluderat ny hjärnforskning i processerna och har ett utvecklat erbjudande inom Neuromarketing. Straylight kan t.ex. genomföra Implicit testing, Eye tracking och EEG-undersökningar på reklam och varumärken.

Hur och varför kom ni på att satsa på detta?
Straylight vill göra det enklare och snabbare för företag att köpa bra insikter och undersökningar. Den nya inriktningen är att arbeta mer digitalt med sociala medier och chat som relationsmetod.

Vilka är det som står bakom satsningen?
Straylight står bakom satsningen och för att göra det enkelt att köpa fler metoder har fler experter engagerats till det nya teamet.

  • Jan Nylund är expert på Conjoint och kommer att arbeta med choice simulation.
  • Pär Warg Wiklundh är expert på sociala medier och kommer att arbetat med Social Media Intelligence.
  • Ann Selin är expert på fokusgrupper och intervjuer och kommer att arbeta med Face to face.
  • Rikard Lundberg är expert på Eyetracking och kommer att arbeta med det.
  • Därutöver fortsätter Magnus och Clas med att arbeta som experter inom Online survey, Implicit testing och Insight creation.

Vad för typ av kunder har ni idag?
Straylight har alltid haft Sveriges största varumärken på kundlistan. Vi är fokuserade på dagligvaror, elektronik och tjänsteföretag.

Vad är nästa steg för företaget och/eller tjänsten?
Nu är målet att visa alla fördelarna med att arbeta mer digitalt även i undersökningsbranschen.
Det kommer gå snabbare och möjligt för fler att ta fram bra fakta. Det är vår mission att fler ska få ta del av möjligheterna som skapas när relationerna blir digitala och man inte behöver träffas så ofta.