Stor upprördhet över Apples planer på att stoppa cookies

Apple planerar till sin release av webbläsaren Safari 11 att inkludera en funktion som kommer att blockera cookies. Detta har fått sex marknadsföringsorganisationer att skriva ett öppet brev där de kritiserar Apples planer. Samtidigt kan det innebär mindre retargeting och nya och mer effektiva sätt att följa konsumenter över olika enheter.
Inom kort avser Apple lansera Safari 11, deras senaste uppgradering av den berömda webbläsaren. En ny funktion som planeras är vad Apple kallar för ”Intelligent Tracking Prevention”. Apple menar att marknadsförare idag kan spåra allt för mycket information, och i realiteten återskapa en individs fulla webbhistorik genom att spåra användare utan deras tillstånd. Detta vill Apple bidra till att stävja, och deras nya funktion kommer därför att blockera alla typer av cookies. De inför även en 24-timmars blockering av re-targeting, i syfte att ge användarna mer andrum.
Detta upprör givetvis marknadsförare som anser att Apples tilltag kommer att sabotera den nuvarande ekonomiska modellen för hur internet fungerar. De kallar i ett öppet brev de nya standarden som ”luddig och arbiträr”, och menar att den kommer göra marknadsföring mer generisk och mindre specifik i fråga om tid och plats.
Redan idag blockerar Safari cookies från tredjepartsanvändare, eftersom de menar att endast den sajt en användare besöker ska ha rätt att spåra vad användaren gör på sajten. Men nu är det alltså slut även med det om Apple går vidare med sitt nya verktyg.
Samtidigt menar många (inklusive Facebook) att cookies är ett allt för trubbigt verktyg till att börja med, eftersom det endast går att använda på desktops. Dessutom är cookies specifika för olika webbläsare och har en halveringstid på 12 dagar. När allt fler surfar på mobila enheter, och dessutom växlar mellan olika enheter när de genomför köp online, tappar cookies allt mer av sin pålitlighet och användbarhet. Under eventet ”The Science Behind Marketing” som Facebook anordnade förra veckan menar de att retargeting baserad på cookies inte bara ger direkt felaktiga mätvärden, utan även skadar kundrelationen eftersom cookies missar aktiviteter på såväl mobiler och surfplattor som på olika datorer på jobbet och i hemmet.
Apple har dock valt att inte blockera annonser på samma sätt som Google planerar för sin nästa uppdatering av webbläsaren Chrome. Men frågan är om en kombination av dessa två kommer tvinga marknadsförare att hitta nya (och bättre) sätt att spåra användarnas aktiviteter och beteenden på nätet. Samtidigt är det lätt att förstå upprördheten, med tanke på att cookies varit ett standardiserat sätt att spåra användare. Men i takt med att världen förändras behöver våra mätmetoder också justeras. Detta påtalades även i våras under eventet Quantcast Eclipse, där det påtalades att våra proxys och mätmetoder är förlegade och inte anpassade efter dagens internetanvändare. Det är helt enkelt dags för något nytt, och kanske kan Apples nya standard bidra till att ta fram detta nya, vad det nu kan tänkas bli.