Umeåföretaget Intinor tar klivet ut i Europa med sin teknik för livesändningar över internet. Nu rekryteras en europeisk försäljningschef med bas i München.
Cykelloppet Vätternrundan, Almedalens seminarier, e-sport under DreamHack och senaste riksdagsvalet är några exempel på tillfällen då sändningsutrustning från Intinor använts.
För att möta det växande intresset för livesändningar, inte bara i Sverige utan även ute i övriga Europa, rekryterar Intinor Münchenbaserade Martin Weber som europeisk försäljningschef.
“Det här är ett strategiskt beslut för att möta det ökande antalet förfrågningar från europeiska kunder och skapa en internationell närvaro,” säger André Öberg, marknadschef på Intinor.
Senare i höst kommer också en utvecklare att sökas i och med att verksamheten ökar.
Kraftig tillväxt
Satsningen på Europa som marknad kommer efter en kraftig tillväxt under flera år. Intinors omsättning har de senaste fem åren ökat med 300 procent, från 2,7 miljoner kronor år 2010 till 7,9 miljoner år 2014.
Ett exempel på teknik som Intinor tagit fram är en ryggsäck med färdig utrustning för att livesända event. Utrustningen går på batteri och kopplar upp sig mot internet med 4G-modem. Ryggsäcken kan ha flera 4G-modem för att nå olika mobiloperatörer och det går också att komplettera med wifi, fast nät eller satellitlänk för att få bättre tillgänglighet.
– Idag förser vi kunder över hela Norden med produkter och helhetslösningar för video över internet. Med Martin Weber på plats kan vi nu utöka vårt erbjudande och möta den europeiska marknaden, säger André Öberg.