Statens medieråd tänker råda bot på fejknyheter, smygreklam och annat trolleri

Medie- och informationskunnighet (MIK) blir allt viktigare i dagens medielandskap. Därför har Statens medieråd tagit fram ett digitalt verktyg fyllt med diskussionsfrågor, övningar och färdiga lektionspaket om källkritik, vinklade budskap och våra relationer på nätet.

Materialet riktar sig till lärare i grundskolan och på gymnasiet samt till bibliotekarier och innehåller övningar om allt från näthat och sociala medier till anonymitet, konspirationsteorier och reklam på nätet – för att nämna några! Allt är gratis, inspirerande och lätt att använda.
– Våra unga behöver få redskap för att själva förstå allt de möter i sin vardag på nätet. Därför hoppas vi att MIK för mig ska bli ett uppskattat verktyg för pedagoger och bibliotekarier i deras viktiga arbete med att lära ut medie- och informationskunnighet, säger Helena Dal, verksamhetschef Information och vägledning på Statens medieråd.