Techsajten Wired är senast ut i raden av förläggare som trappar upp kampen mot adblockers. De som nu surfar in på deras sida med en påslagen adblockerare ställs inför ett ultimatum – stäng av, eller betala.
För en dollar i veckan – under tio svenska kronor – kan man få annonsfri läsning. Annars måste man stänga av sin reklamblockerare eller lägga Wired till den “vita” listan. Orsaken? Många medier oroar sig för sjunkande intäkter – trots många läsare online – samtidigt som allt färre läser pappersvarianterna.
Läs mer: Svensk branschorganisation tänker bekämpa Adblockers
“Vi vet att det finns många orsaker för att använda sig av en adblocker” skrev Wireds redaktörer nyligen i ett brev till läsarna och erkänner att många vill uppleva en bättre surfupplevelse eller oroar sig för säkerheten. “Vi vill erbjuda ett sätt att stödja oss samtidigt som man kan lösa dessa bekymmer” fortsätter de.
Att ställa läsarna inför en sådant ultimatum är dock inget nytt, och förekommer på flera andra sajter. Många förläggare sticker inte heller under stolen med deras syn på reklamblockerare, och ledande programmet Adblock Plus har kallats “omoraliskt” och jämförts med skurkar av företrädare från medieorganisationen IAB.
Läs mer: Chefen för IAB anser att Adblock Plus är bovar som förstör internet