Stampen gör det vanliga misstaget av att säga upp Marknad och Sälj när det gnisslar i verksamheten. Classic!
Stampen vill ställa om till att få en läsarintäktsdrivande affär, eftersom annonsintäkterna i print fortsätter att minska medan läsaraffären utvecklas mer positivt, kommenterar Dagens Media. Så självklart börjar gubbarna och gummorna i kostym att gallra bort den viktigaste delen av verksamheten – sälj och marknad – istället för att använde dem till att ställa om verksamheten.
Läs också: Här är allt vi skrivit tidigare om Stampen.
Det blir en blandning av uppsägningar och frivilliga som lämnar byggnaden. De som väljer att lämna får ett frivilligerbjudande.
”Vi kommer att gå ut med ett ensidigt frivilligerbjudande till en del av vår säljkår om att avsluta sin anställning. Dessutom blir det nödvändigt med ett 20-tal uppsägningar som i första hand berör marknadsavdelningen men också övriga delar av organisationen, dock inte redaktionerna”, säger Stampen Medias vd Johan Hansson i ett pressmeddelande.