Vi är mitt uppe i en härlig digital utveckling som vi bara har sett början på. Det märks på hur vi som konsumenter får alltmer avancerade prylar och tjänster att leka med, men det märks också på hur vi som kreatörer, konstnärer, företagare, ja, i snart sagt alla aktiva roller, får nya, smartare och roligare sätt att nå ut till våra målgrupper. Men det gäller att vi har koll på baksidan också.
Att sälja via nätet är idag i högsta grad något för alla, vare sig man nöjer sig med att sälja en enstaka pryl på Blocket eller startar sin egen nätbutik. Några få klick så är du igång utan att det kostar skjortan. Enkelt, smidigt, snyggt och häftigt!
Vi som jobbar med bokföring får se baksidan! Vare sig man befinner sig på köpar- eller säljarsidan verkar det vara stört omöjligt att få ut underlag som fyller de ganska enkla svenska lagkraven på bokföringsunderlag, utan en rejäl ansträngning. Det råder ingen brist på olika former av dokument och meddelanden, oh nej. Det kostar ju som bekant inget att skicka ut automatiska meddelanden med information som ändå finns där i databasen. Problemet är att den information som skickas ut verkar vara näst intill slumpmässigt sammansatt, utan tanke på att den ska kunna användas.
Ändå är det så enkelt i teorin. En köpare har rätt att få ett kvitto eller en faktura som visar vad som köpts, till vilket pris, när och av vem. En företagare som har gjort ett inköp har rätt att få veta hur stor del av det betalda beloppet som är moms och vilket lands moms det handlar om. För den som är osäker på vad fakturan eller kvittot ska innehålla, finns en enkel uppställning på Skatteverkets hemsida. Varenda butik och varenda traditionellt företag i hela Sverige klarar det här. Men ju häftigare en nätaktör vill vara, desto mindre tycks de bry sig om informationen till sina kunder. Uppenbarligen har Skatteverket abdikerat inför den här vågen av nya nätaktörer. Samma regler tycks inte gälla dem som andra företagare i alla fall. Att en lokal sajt i USA inte följer svenska regler är givetvis självklart, men arbetar man aktivt får att nå den svenska marknaden är det väl ändå rimligt att man ger svenska kunder den service de behöver?
Nej, det här handlar inte om någon överdriven byråkrativer. Det handlar inte om att “regler är till för att följas”. (Regler är för övrigt till för att undvika problem och kan man undvika problem utan regler så är det bara toppen.) Det handlar om effektiviteten i näringslivet, framför allt bland de allra minsta företagen. Bokföring och annan administration kan vara en så oerhört viktig källa till information för mikroföretagare. Genom att veta vad mitt företag lägger pengar på eller varifrån de kommer in, kan jag göra ett bättre jobb med mindre ansträngning. Genom att jag lätt kan dra av den svenska moms jag betalat, förbättras min likviditet och jag kan satsa vidare. De här vinsterna går dock om intet om företagaren hela tiden måste jaga rätt underlag och leta på röriga nätbutiker (röriga bakom kulisserna, nota bene – utåt mot kunderna ser de hur tjusiga ut som helst) efter försäljningsstatistik värd namnet.
Att få vettiga, enkla, läsvänliga kvitton och fakturor med rätt uppgifter utan att behöva leta efter dem är ändå bara första steget. Det borde vara självklart för de nya, häftiga aktörerna att löpa linan ut och integrera sina flöden med den bokföring som ändå måste göras. Ge oss möjligheten att ta emot riktiga e-fakturor, där informationen går raka vägen in i mitt bokföringssystem utan någon ytterligare handpåläggning. Då blir visserligen sådana som jag arbetslösa, men det är en lätt börda att bära om mina företagarkunder får ett bättre liv. Att hålla en bransch under armarna bara genom onödig och krånglig byråkrati är verkligen ingen välgärning. Faktum är att bokföringsbranschen skulle behöva en spark i baken, eftersom vi halkat rätt långt efter i den digitala utvecklingen.
Se det här i ett vidare perspektiv också. Om den digitala revolutionen bara handlar om snygg design och att tjäna snabba pengar, då är den meningslös. Den måste också handla om att förbättra allas våra liv och att göra saker på ett smartare sätt. Det är därför vi måste bry oss om den tråkiga och skräpiga bakgården också. Det är därför våra smarta tjänster måste vara smarta hela vägen igenom, till sista kommatecknet.