Squid ska få millenials att läsa nyheter och samtidigt skapa intäkter till publicisterna

Squid är en nyhetsapp för Millennials där användaren själv skräddarsyr sina nyhetsflöden. Appen har fått över en miljon nedladdningar i Europa.

Med ett urval av kategorier, en visuell och modern design samt nya möjligheter till social delning uppmuntras unga vuxna till att konsumera nyheter.

Efter en bra start med över en miljon nedladdningar i Europas största länder så
lanseras Squid nu i Sverige, på hemmaplan.

Tanken med appen är att förse unga vuxna med de mest intressanta nyheterna på ett enkelt och roligt sätt. Squids målsättning är att främja demokrati, pluralism inom media och pressfrihet samt att möta behovet av en plattform fri från påhittade nyheter och med många olika perspektiv på aktuella händelser.

“Vi vill hjälpa yngre generationer att upptäcka och läsa nyheter som en underhållande,
nyttig och engagerande daglig aktivitet,” säger Johan Othelius, VD och Grundare av Squid.

Dagensanalys.se passade även på att ställa några frågor till Theodor Mathson, som är Country Manager för Squid i Sverige:

Hur tjänar ni pengar?
SQUID är en annonsfinansierad tjänst och gratis för våra användare.

Går ni plus idag eller är det riskkapital som betalar för kaffet?
Riskkapital från Sverige och annonsintäkter från främst Italien och Polen finansierar bolaget i dagsläget.

Hur många användare har ni i Sverige?
Vi lanserar Sverige idag och har redan sett ett stort intresse de första timmarna!

Så här går det till:
Squid hämtar nyheter automatiskt från utvalda tidningar, magasin, bloggar och YouTube-kanaler. Squids algoritmer analyserar, kategoriserar och prioriterar artiklar i
användarens valda kategorier för att sedan presentera dem i deras nyhetsflöde. När en användare väljer att läsa en artikel i Squid så landar de på publicistens hemsida. På detta vis ska Squid generera nya läsare, mer trafik och större intäkter till publicisten.