Streamingtjänsten och Spotifykonkurrenten Deezer, med över 35 miljoner låtar i sitt musikbibliotek och drygt sex miljoner betalande användare världen över, gör nu en storsatsning på poddradio. Över 20 000 program kommer att finnas tillgängliga via tjänsten, däribland Sveriges Radios mest populära titlar.
Den globala streamingjätten Deezer gör nu en storsatsning på poddradioformatet och kommer att distribuera över 20 000 program med målet att erbjuda en helhetslösning för alla som lyssnar på både musik och poddradio.
– Vi har redan världens mest omfattande musikbibliotek, och nu lägger vi till ett stort poddradioutbud med nyheter, underhållning och sport. Det här steget är en del i vår satsning för att bli den ledande tjänsten för all form av ljudinnehåll, säger Deezers vd Hans-Holger Albrecht.
Till en början är det användare i Sverige, Frankrike och Storbritannien som kommer att kunna lyssna till innehåll från bland annat Sveriges Radio, TED Talks och Financial Times. Tjänsten kommer sedan att göras tillgänglig över hela världen och nya program kommer att läggas till löpande. Gällande det svenska utbudet är planen att inkludera cirka 200 av landets mest populära poddar som till exempel Kristoffer Triumfs Värvet och Mikael Persbrandts I am.
Alex Esser är ansvarig för Deezer i Sverige, och tror att poddradiosatsningen ger tjänsten en tydlig fördel gentemot huvudkonkurrenten.
– Deezer har alltid haft en stark fördel mot Spotify med vår unika och personliga rekommendationsmotor. Med poddarna blir upplevelsen ännu mer personlig. I ett land som Sverige med nästan två miljoner poddradiolyssnare tror jag att det kommer vara ett väldigt uppskattat tillägg, säger han.
Deezer grundades 2007 i Frankrike av Daniel Marhely. Tjänsten finns i över 180 länder, har 16 miljoner aktiva användare varje månad och sex miljoner betalande abonnenter.