Den svenska podcastmarknaden växer snabbt. Allt fler lyssnar på podcasts vilket lockar både nya aktörer, som t.ex. Amazonägda Audible, och investeringar till marknaden.
En av de aktörer som investerat kraftigt i podcastmediet under 2019, både i Sverige och utomlands, är Spotify. I Mediavisions Q3-analys av svensk ljudmarknad är Spotify idag största plattform för podcastlyssnande i Sverige.
Spotify större än Apple
Under tredje kvartalet 2019 lyssnade nära 20 procent av 15–74-åringarna på podcasts en genomsnittlig dag. Detta är en kraftig ökning under det senaste året. Apples podcast-app har länge haft en särställning bland svenska podcastlyssnare, bland annat för att den är förinstallerad i hårdvara från Apple. Nu kan dock Mediavision konstatera att för första gången är Spotify större än Apple i Sverige. Över 40 procent av det dagliga podcastlyssnandet sker genom Spotify. Den tredje största aktören Acast är också svensk.
Spotifys satsning som podcastplattform har med andra ord varit framgångsrik i Sverige. Men Spotify växer även i andra länder. Exempelvis rapporterade det amerikanska podcastmätföretaget Voxnest i förra veckan att Spotify nu även har passerat Apple Podcasts som största lyssnarplattform i Tyskland, Frankrike och Norge, utöver Sverige.
Spotifys position som största plattform för podcastlyssnande i Sverige är intressant på flera sätt. Det speglar Spotifys särställning som ljudplattform i Sverige, där mer än hälften av alla 15–74-åringar har ett Spotify-konto. Men det är också ett tecken på att Apple möter ökande konkurrens både på hård- och mjukvarusidan, inte minst från Google. iPhone och apparna som finns förinstallerade där är inte längre guldstandard i Sverige. Det märks i både ljud- och videokonsumtionen, kommenterar Mediavisions VD Marie Nilsson.