Spotify lanserar bildannonser som ska garantera full Viewability

Spotify introducerar nu ett annonsformat för mobiler som de lovar ska få konsumentens fulla uppmärksamhet. Samtidigt ska man bättra på användningen av företagets metadata för targeting.

Den svenska musikstreamingtjänsten har nu flyttat sitt desktopbaserade annonsformat, Billboard, till mobilen (iOS och Android) under namnet Overlay Mobile. Formatets bildannonser visas bara när användaren har skärmen upplåst – vilket enligt Spotify ska garantera full Viewability.

Läs mer: Över 30 miljoner betalar för Spotify

Spotify försöker nu hänga med sina användare, som i allt större utsträckning använder sig av mobila plattformar – hela 65 procent av de dryga 100 miljonerna (betalande och reklambaserade) användarna streamar mobilt, i 148 minuter per dygn.

Företaget håller också på att uppgradera sina segmenteringsmöjligheter, för att på så sätt bättra på annons-targeting. Det nya samarbetet med data- och managementföretaget Krux kommer låta Spotify sikta in annonsering på nya flera nya grupper.

Biobesökare, bilköpare, lyxkonsumenter, träningsnarkomaner och föräldrar – alla dessa kommer nu att lättare kunna nås med skräddarsydda annonser vid olika tillfällen på dygnet.

Spotifys spellistor ses som ett perfekt sätt att veta vad man gör vid en given tidpunkt – ja, din träningslista eller bilkörarlista är ju utan tvekan en ledtråd om vad du gör och när.