Spotify har nya mätningar som visar vad som händer efter

För att hjälpa musiker och poddare att förstå hur det faktiskt går när de gör reklam har Spotify lanserat nya mätningar.

Mätningarna visar hur lyssnare reagerade på din reklamkampanj, om de klickade sig vidare för att lyssna, sparade ned låten eller la till den till sin spellista. Du kan även se om kampanjen var med lyckad med dina nuvarande fans eller om du fick in helt nya.

Mättalen finner du i Spotify Ad Studio, som är en gör-det-själv-plattform för musiker och producenter och som gör det möjligt att visa upp korta ljudannonser, med bild och URL, som spelas upp för de som har gratisversionen av appen.

Du kan även använda annonsplattformen för att promota konserter, produkter som t-shirts och annat.

“This is the reporting we’ve been wanting to see. I really like how it gives us an indication about how our ads drive deeper actions. That’s promising for an artist, especially newer artists with room to grow,” kommenterar Jimmy Brunetti som jobba för Croshal Entertainment Group.

Enligt Spotify klickade sig 38 procent av lyssnarna som tog del av annonsen till musikerns sida för att lyssna mer och nära 20 procent streamade musiken.