Spotify förlorade mer pengar än någonsin förra året – och det är bra nyheter för bolaget

Spotify har förlorat en massa pengar under 2015. Mer än någonsin, faktiskt, men det är bra nyheter för företaget och investerarna. Orsaken är att det svenska musikföretagets intäkter har växt mycket snabbare än dess förluster.

Spotify har haft vissa problem just med att generera intäkter, så de senaste siffrorna är faktiskt riktigt bra. Intäkterna under förra året var på cirka 17,6 miljarder svenska kronor, något som är en ökning med 80 procent (!) från 2014.

Förlusterna var i sin tur strax över 1,5 miljarder kronor, som är en ökning med “bara” 6,7 procent sedan 2014 – något som alltså är en positiv trend, då man ska se den i relation till de enormt växande intäkterna.

År 2014 hade man istället förluster på 289 procent, och intäkterna hade då bara växt med 45 procent – så detta är en avsevärd förbättring.

Större delen av intäkterna fortsätter att komma från prenumerationstjänsterna, som den jag lyssnar på skrivandes denna artikel, får man anta – hela 25 miljoner användare världen över gör mig sällskap i detta. Enligt Spotify så går det mesta av pengarna direkt tillbaka till skivbolag, artister och andra musikägare.

Om Spotify kan hålla upp denna trend så kan det göra något många musik-streamingtjänster inte lyckats med, det vill säga hålla musikutgifterna nere samtidigt som man kan öka tillväxten.

Det återstår att se om musiktjänstens kommande satsningar inom exempelvis video inte blir en black om foten, eller om förhandlingarna med de stora musikbolagen inte blir alltför kostsamma.

Läs mer: Spotify ska producera egna TV-serier