Nyligen släppte Fast Company sin lista över 2018 års mest innovativa företag.
Som förväntat återfinns bland annat Netflix, Amazon och Apple på listan, och på nionde plats finns det svenska företaget Spotify, som uppmärksammas för sitt innovativa sätt att hjälpa människor att konsumera musik och upptäcka nya artister.
Fast Company ger varje år ut sin lista som blivit en indikator på vilka företag man ska hålla ett extra öga på under det kommande året. Förra årets vinnare var Amazon, och på listan fanns även Google, Uber, Apple, Snap, Facebook och Netflix. På tionde plats fanns då Spotify med, som i årets lista klättrat till en niondeplats. Amazon petas dock ner till en femteplats i årets lista.
Årets mest innovativa företag är istället Apple, som tar sig upp från en fjärdeplats, och Netflix klättrar från en sjundeplats till andraplatsen i årets lista. Däremot finns varken Uber, Facebook eller Snap med bland de 50 mest innovativa företagen, från att förra året ha legat bland top tio. Istället har företag som Square, Tencent, Patagonia, CVS Health, The Washington Post och NBA tagit sig in bland de tio mest innovativa företagen i år.
Bland de sociala mediaföretagen finns Instagram på 12:e plats, medan Pinterest finns på plats 41. Andra intressanta noteringar är Marvel Studios som hamnar på 11:e plats, Elon Musks SpaceX som plockar 14:e placeringen och Walmart på en 15:e plats.
Det är med andra ord stora förändringar i vilka företag som tagit sig in på årets lista. Om man får dra några slutsatser av vad året kan bära med sig baserat på detta så är det att vi kommer få se applikationer av ny teknik i nya områden, där såväl underhållning som medicinteknik och hållbar utveckling står på agendan. Om det stämmer så går vi ett mycket spännande år till mötes!