Spotify annonserar globalt samarbete med jätte inom marknadsföring

Marknadsföringsjätten WPP:s Data Alliance och Spotify har nyss annonserat ett världsomspännande samarbete. Tillsammans ska de hitta nya sätt att engagera konsumenter med nya annonser, baserade på Spotifys stora databank kring vårt musiklyssnande.

Samarbetet ska täcka områden som data, analys, annonsskapande, teknologi, innovation, programmatiska lösningar och “nya tillväxtmarknader”.

WPP får nu tillgång till något av en marknadsförares dröm – över 100 miljoner lyssnares musikpreferenser, deras geografiska data och beteende. Enligt Nick Nyhan, som är VD för WPP:s Data Alliance så ska de “och Spotify mänskliggöra ‘kvantdata’ genom att harmonisera den med musikpreferenser för att skapa ett nytt fönster in till den globala publikens känslor och stämning i deras vardag”.

Läs mer: Spotify anpassar reklamen efter vad du lyssnar på

Målet är, kan man tänka sig, att använda sig av Spotifys användardata för att ta reda på när man lyssnar på vad. Lyssnarna gymlistor, festlistor och partylistor kan alla användas för att sända mer träffande reklam vid rätt tillfälle. Som gymprodukter när man tränar, till exempel.