Andelen influencers som lägger upp sponsrat innehåll på Instagram har ökat med hela 150 procent jämfört med förra året.
Socialbakers har undersökt de senaste trenderna inom influencer marketing. I deras rapport framkommer bland annat att majoriteten av influencers på Instagram samarbetar med modevarumärken. Det är dock skönhetsindustrin som omnämns flest gånger.
Den största delen av influencers på Instagram är så kallade micro-influencers, dvs influencers med färre än 10.000 följare.
Rapporten visar även att influencers väljer andra format idag än vad de gjorde för två år sedan. År 2017 var 91 procent av alla inlägg från influencers enskilda bilder. Idag väljer allt fler att lägga upp videoklipp eller bildserier, enskilda bilder står idag för 71 procent av deras innehåll. Video står fortfarande bara för 10 procent av influencers innehåll.
Instagram har snabbt blivit den största kanalen för influencer marketing. Yuval Ben-Itzhak, CEO på Socialbaker kommenterar:
When we look at engagement on an absolute level, Instagram has a lot more engagement for brands than Facebook, despite having a significantly smaller audience size.
Under det föregående året har andelen influencer som använt hashtaggen #Ad i deras sponsrade innehåll ökat med 133 procent.