Det är naturligt att onlinemarknadsföringen bör fortsätta att utvecklas – vi som konsumenter, knyter an till varumärken på nya och intressanta sätt och marknadsförare behöver ha sina fingrar på den digitala förändringspulsen för att hänga med. Marknadsförare känner till detta, men vad betyder det i praktiken?
Eftersom mobiltelefoner bli smartare och mer användarvänliga, blir de en naturlig del av våra liv som konsumenter. Smartphones och surfplattor är de första saker som vi plockar upp på morgonen och det sista vi lägger ifrån oss innan vi somnar. Våra studier visar att knappt hälften av konsumenterna surfar på sin smartphone (40 procent) eller surfplatta (48 procent) i sängen, och att en av tio är online så tidigt som klockan 6 på morgonen. Inköp som görs på dessa enheter ökar – 50 procent av konsumenterna använder sin smartphone eller surfplatta för att shoppa varje vecka.
För marknadsförare utgör detta en helt ny utmaning, inte minst eftersom många av dessa enheter – inklusive de som körs på Apple iOS – blockerar cookies, som är den traditionella metoden för att spåra en användares köpresa på nätet.
Utan exakt spårning blir en marknadsförares jobb svårare. De får då mindre insikt i sina kunders onlinevanor och preferenser och kan inte se vilka annonser och länkar en kund har klickat på och när. Ofullständig spårning resulterar också i att publicister inte får betalt för det arbete de gör för att driva försäljning.
Detta skapar konsekvenser för möjligheten att optimera avkastningen på marknadsinvesteringen. Med tanke på detta är det ingen överraskning att marknadsförare vänder sig till de senaste spårningsmetoderna utan cookies. Spårning utan cookies ger varje enhet en unik identifierare och genom att använda detta ID kan en fullständig bild av alla onlineresor som leder fram till en försäljning på den enheten visas.
Det digitala fingeravtrycket kan skapas utan att använda någon personlig identifierbar information från den aktuella enheten. Det kan bland annat inkludera IP-adressen för användaren, användaragenten, webbläsare, språk, och teckensnitt. All denna information behandlas av en intelligent spårningssamlare som sammankopplar klickade länkar med den försäljning som skapats.
Spårning utan cookies är nästa steg för att förse marknadsförare med den teknik de behöver. Det kommer att hjälpa dem att framtidssäkra sina marknadsföringskampanjer, i linje med förändrade köpvanor hos konsumenterna. Eftersom tekniken tar över konsumenternas köpupplevelse, måste marknadsförare själva anamma intelligent teknik för att vara relevanta och konkurrenskraftiga. Spårning utan cookies blir därför allt viktigare för att lyckas med sin marknadsföring.
Artikeln är skriven av:
Kristoffer Klockare
Nordenchef Tradedoubler