Google har tagit sin kartläggning steget längre genom att möjliggöra spårning av kampanjsamtal som skapas genom annonsering i Google. Det enda du behöver göra för att aktivera tjänsten är att lägga in ett litet script i din kampanj.
Tidigare har det varit mycket svårt att följa vilket kampanjsamtal ett företag fått genom en viss annons. Annonsen visas i sökresultatet med ett telefonnummer att ringa för att beställa varan, eller få mer information och där har spårningen slutat. Annonsören har inte kunnat spåra ifrån vilken annons samtalet kom.
Allt detta ska nu ändras eftersom Google kan hjälpa till att skapa virtuella nummer som kopplas till varje enskild annons. Med Website Call Conversion får annonsörer äntligen ett vettigt verktyg för att följa upp dessa viktiga samtal.
Här nedan finner du ytterligare beskrivning av tjänsten:
Here is how they work. You set up your regular search ads, but every time somebody clicks on them and lands on your site, they will see a dynamically generated phone number that is linked to those ads. When potential customers then click on the number or dial it directly from their phones, the call will automatically be linked to the original ad the customer saw and you can more easily track which ads drive phone calls.
Based on the conversion data, advertisers can then optimize their ads and bids to drive calls that are more likely to generate sales leads, for example.
To enable this feature, advertisers only have to add a small code snippet on their desktop and mobile sites. The design of the numbers can be styled according to the advertiser’s website’s branding, and numbers stay active for 90 days.
Tjänsten finns tillgänglig i USA, UK, Tyskland, Frankrike, Spanien och Australien. Vi lär nog se tjänsten dyka upp i Sverige inom kort.