Två stora avtal knöts under förra veckan, alla på något sätt knutna till temat kring onlinestatistik och publikdata. Båda avtalen har dessutom ägt rum i grannlandet Tyskland.
Det är Ströer, ett betydande tyskt företag inom digitalmedia, som har ökat sin ägarandel av den Hamburgbaserade företaget som står bakom statistik-portalen Statista. Dessa ger sina kunder statistisk och visuell data baserat på 18 000 olika källor – så det är en riktig tillgång för den som vill ha koll på kundkretsen som man vill rikta sig till.
Läs mer: ”At Zalando we dress code” – Innovatören inom e-handel delar med sig av sin kunskap
Köpet kostade Ströer 57.2 miljoner euros (en liten bit under 570 miljoner kronor) och ökade deras ägande i Statista till 78,8 procent. Ströer har dessutom sagt att de är redo att pumpa in ytterligare 7,5 miljoner euro (alltså över 70 miljoner kronor) i statistik-portalen, vilket kommer öka deras faktiska ägande till hela 81.3 procent.
Det andra köpet värt att notera skedde alltså också i Tyskland, och det är Zalando som har införskaffat sig hundraprocentigt ägande i nugg.ad – som har sin “smarta” publikplattform (Smart Audience Platform) som sitt främsta attribut. Onlinemodeföretaget Zalando har nu tagit över företaget från Deutsche Post, som i sin tur tog över nugg.ad 2010.
Köpen förväntas gå igenom under det första kvartalet nuvarande år.