Spana in semesterorten i förväg med VR

Resebolaget Expedia vill göra det enklare för resenärerna att få en upplevelse av hotellet och rummet innan det är dags för själva resan. Vanliga bilder i all ära, men upplevelser skapas bäst med VR.
Företagets VD Arthur Chapin säger till Mashable att kunderna enklare kan sätta sig in i känslan av ett hotellrum med VR. Det gör det även enklare att välja ett hotell som passar med kundens önskemål.
Utöver VR storsatsar Expedia på fler tekniska lösningar för att underlätta kundernas researrangemang. Dels håller de på att se över möjligheterna att boka via AI-assistenter likt Amazons Alexa, men även möjligheten att ha chatbotar som kan kommunicera med kunderna via olika kanaler, oavsett tid på dygnet. En studie från resebolaget Tui, visar nämligen att resenärer uppskattar möjligheten att få svar från en guide som har kännedom om området, men inte nödvändigtvis genom att träffas fysiskt. De lokala guiderna får nämligen oftast kommunicera med resenärerna via digitala funktioner såsom mail eller via Tui-appens chattfunktion. Så att satsa på en starkare digital närvaro är sannolikt ett smart drag från Expedia.