Tidigare denna månad berättade Sony att de redan har sålt över 10 miljoner enheter av deras nya konsol, PlayStation 4. Denna siffra är rekordhög om man jämför med deras tidigare konsoler, och att PS4 bara varit ute sen november. I en intervju med Eurogamer erkände Sony Computer Entertainments president Shuhei Yoshida att företaget egentligen inte vet varför konsolen säljer så bra som den gör på dagens marknad.
Det låter som ett bra problem då företaget säljer fler enheter än vad de hade förväntat sig. Men Yoshida påpekar i en intervju att det är viktigt att veta varför människor köper deras produkt just nu då det kan påverka strategin senare i framtiden.
I spelvärlden finns två olika slags personer som köper spel och konsoler.
Det finns ”Core gamers” som är personer som spelar mycket och köper de senaste spelen så fort de släpps. Det är dessa personer man riktar sig mot i början av en lansering, då de kräver mer uppmärksamhet och information. De behöver veta att detta är det nya ”coola” spelet, och lever upp till förväntningarna.
Den andra kategorin av människor inom spelvärlden är: ”Casual gamers”. Det är de personer som spelar för att det kan vara roligt ibland. Då det finns fler personer i denna kategori så är det viktigt att också marknadsföra till dem på ett rätt sätt. Det går inte att marknadsföra spelet till dem som det gör mot de hard-core gamers som man i början fokuserade på.
En ”Casual gamer” har lite andra förväntningar:
- De bryr sig mer om priset än vad hard-core gamers gör.
- De spenderar inte sin tid eller pengar på stor-budget seriespel som man ibland måste ha köpt de tidigare spelen i serien för att förstå. Till exempel köpte jag ett spel som heter Final Fantasy XI men lämnade tillbaka den till affären dagen efter då jag inte hade en blekaste aning om vad det var som hände i spelet och jag tänkte inte starta från första spelet i serien.
- De har inte någon stark knytning till specifika konsoler, så som X-Box, PlayStation, Wii mm.
Det Sony är oroliga över är att de har sålt till de flesta av sina ”Core gamers” vilket betyder att i framtiden kan försäljningen gå ner. ”Casual gamers” och vardagligt folk har en tendens att vänta flera år tills de köper en ny konsol, då de är billigare plus att om man bara spelar ibland så är det inte viktigt att ha det nyaste hela tiden.
En anledning till Sonys framgång kan dock vara att personer, både ”Core gamers” och ”Casual gamers” köpte sig själva en ny konsol då de själva tyckte att det var värt pengarna och att tajmingen passade. När Wii först lanserades så sålde de ungefär i liknande siffror och gick sedan vidare till att sälja 90 miljoner till över de nästa 7 åren. Kanske har Sony helt enkelt slagit en fullträff.
PlayStation 4 och X-Box One släpptes samtidigt förra året vilket också kan leda till frågor om varför de lyckas så bra. Människor verkar helt enkelt välja PlayStation över X-box vilket inte alltid har varit fallet. De yngre syskonen PlayStation 3 och X-Box 360 sålde väldigt jämt och formade sidor av gaming världen, de som stod bakom PlayStation och de som stod bakom X-Box. Tider verkar ha förändrats och allt fler står bakom PlayStation, eller rättare sagt sitter framför.
X-Box One kostade $100 mer än vad Playstation gjorde när de först lanserades, man är tvungen att betala för att kunna surfa på internet och man kan inte använda spel som inte tillhör dig. Alltså kan du inte låna spel från en vän eller köpa begagnat. PlayStation tillåter en både surfa gratis och använda andra spel. Många ”Casual gamers” köper sina spel begagnade vilket jag tror är en stor faktor till varför PlayStation har sålt så många enheter.
Sony och PlayStation 4 går alltså framåt med stormkliv, men om det fortsätter i framtiden vet varken dem eller vi. Det är just det som gör de lite rädda att vara ”för framgångsrika” nu under första året av deras försäljning. De visar också att det viktigt att undersöka och analysera även om det går bra för företaget.