För sajtägare kan sökmotoroptimering (SEO) vara en genväg till ökad besökstrafik, att tjäna miljarder mot ett par lakan till en professionell sökmotoroptimerare lockar kanske.
Just på Google’s sökmotor utkämpas sedan mycket länge ett annonskrig kring ordet sökmotoroptimering, både i de organiska resultaten liksom de betalda Adwords exponeringarna.
Vad som skiljer däremot på att annonsera på Google eller en annan annonsplats som IDG.se är att på Google lär två motstridiga annonser inte exponeras på samma sida.
Som synes av bilden så annonserades nyligen två diametralt olika budskap ut på samma sida på IDG’s hemsida, den ena gjorde sken av att SEO var att likställa med lögn. Den andra spred ett rosenskimrande löfte om miljarder att plocka hem.
Sanningshalten är dock irrelevant i detta sammanhang eftersom det a) handlar om annonser b) dessa är alltid vinklade för att propagera för något.
Det som är intressant är det enkla faktum att med vilket innehåll eller andra annonser just din annons exponeras med kräver aktiva val så att exponeringen av annonsen ger effekt.
Liksom att säkerställa att annonsen syns och inte bara redovisas som exponerad fastän den inte varit synlig på det sidinnehåll som besökarna sett.
Det som borde varit ett win-win för annonsörerna var för sig och annonsplatsägaren blir istället ännu ett tragikomiskt exempel på när optimeringen och nyttan med annonser lyser med sin frånvaro.
Är SEO då lögn? Nja, snarare skulle man kunna säga att det är ett exempel på hur man försöker överrösta en moderator (Google i detta fall) med sitt budskap samtidigt som andra sökmotoroptimerare som gör samma sak.
Att Bard sedan överdriver är uppenbart, men det är kanske syftet med annonsen för det är ytterst svårt att koppla ihop Dustin med SEO…
Artikeln är skriven av Fulton Yancy som skriver på Webbanalys.se.