Sockerdrickan Coca-Cola laddar inför de kommande olympiska spelen i Rio

Att vinna ett olympiskt guld eller att se sitt barn cykla för första gången är känslor som Coca-Cola vill fånga upp med sina 9 teskedar socker i en burk. Det är pinsamt när ett varumärke som Coca-Cola sponsrar ett event som ska handla om hälsa, välmående och prestation.

Jag har sysslat med sport i hela mitt medvetna liv. Att prestera inom sport handlar om fokus, vilja och att våga sätta ‘omöjliga’ personliga mål. Att träna är något som ska vara kul och leda till ett välmående där prestationen är resultatet av din livsstil. För det handlar mycket om att förändra sitt liv från att vara en soffpotatis till en sportperson. Att kasta in Coca-Cola in i den mixen är som att släppa lös en Kobra i ditt hem. Det är något man skulle kunna göra, du vet inte om någon faktiskt blir skadad men varför ta chansen? När det kommer till läsk och då framförallt socker serverar vi Kobran med kärlek och ett stort leende.

Hashtaggen till kampanjen borde istället ha det enkla och ärliga budskapet #ThatsSugar.

Med hashtaggen “ThatsGold vill Coca-Cola bygga vidare på sin globala kampanj “Taste the feeling”. Över 79 olympiska atleter har köpts upp från 23 länder, med namn som simmaren Nathan Adrian på löpet. Med ett montage av vinnare som stoltserar med sina medaljer blandas vanliga människor som även de upplever ren lycka efter en prestation i filmerna som nu ska spridas på Youtube, TV och Facebook samt 50 marknader i både print och tv.

https://youtu.be/-xgrFv-j1ws

Det är enkelt att köpa personer som inte ser den negativa kopplingen mellan att dricka godis och idrott. Idrottspersoner om några borde vilja vara ett positivt exempel för de unga som också vill bli idrottare, men pengar väger mer än moral.

“There are so many gold moments that happen off the podium. It’s about day-to-day, simple pleasures that are all about joy and uplift, whatever is a special moment that you’ll share with friends and family, and celebrating our relationships with the Olympians, too. We’re trying to position Coca-Cola as a simple pleasure that makes moments more special,” förklarar Rodolfo Echeverria som är delvis ansvarig för kampanjens kreativa till Adweek.

#ThatsGold - Nathan

Det visar sig att sockerdrycken Coca-Cola faktiskt varit sponsor av de olympiska spelen sedan 1928. Så detta år firar man 88 år av att ha sponsrat idrott med sin läsk.

Det är något speciellt när du för första gången inser hur söt läsken faktiskt är och att det liksom fräter till på tänderna. Du vet att den är dålig för dig men ändå surplar du i dig sockret, för då blir man en framgångsrik idrottsperson. 

“There’s something that’s so powerful about the Olympics. It brings together experiences of mutual understandings, friendships, solidarity, togetherness, inclusion and equality. This year’s campaign is special because it’s not about watching someone win a gold medal, it’s about watching their face when they do. It’s exactly the same feeling you have when you teach your children to ride a bicycle, or when your son graduates from college,” berättar Ivan Pollard, som är strategiskt ansvarig för marknadsföringen.

Tonåringarna lockas med socker, gemenskap och kändisar.

I Rio kommer Coca-Cola ha ett center för unga tonåringar att interagera med varumärket. De lockas med konserter, skådespelare, youtubare och bloggare.  Självklart kommer man där att dela ut 9 teskedar socker i en burk så att alla blir glada och höga av sockerruset. Coca-Cola ska ju vara kul oavsett hur dåligt det är för din hälsa.

Det känns sjukt att vi med alla studier om hur socker och aspartam förstör våra kroppar låter Coca-Colas stora leende pryda ett globalt idrottsevenemang.

Här är kan du läsa mer information om Coca Cola.